Před vědomím - Nisargadatta Maharadž

Ukázka z knihy Před vědomím.



7. listopadu 1980

Tazatel: Vědomí je časově omezené, a tudíž cokoliv jsem, je také časově omezené. Není zde ale něco, co je věčné?

Maharadž: Dokud je zde tělo, jste tímto vědomím, ale jakmile tělo i vědomí odejdou, jste tím původním stavem, na který se toto vše navršilo jako dočasný stav. Váš přirozený stav je neměnný a věčný.Nesnáze přicházejí, protože všichni pátráte po Tom, zapomínajíce, že To je tím, co jste. Vy, jako subjekt se hledáte jako objekt. Jste tím, co hledáte.

Ve chvíli, kdy je tu nějaký postoj, je tu strach. Každý, kdo zaujal postoj hledajícího, bude nucen následovat tradiční praktiky a všechna omezení hledajícího.Jaký smysl má toto vše, co vám říkám? Je to přímý útok na totožnost s tělem a myslí. Dokud tu je toto ztotožnění, bude můj přímý útok pokračovat.

Jakmile dojde ke ztrátě totožnosti s tělem, Brahman přijde se sepjatýma rukama k vašim chodidlům.

Tazatel: Nastane toto oddtotožnění náhle, nebo postupně?

Maharadž: Záleží, jak se na to podíváte. Pokud na to čekáte, bude to

postupné; když je udělán poslední krok, je to náhlé. Když k tomu dojde,pochopíte totožnost neprojevu a projevu; jsou jedním, není tu žádný rozdíl.Pravé poznání přijde jedině tehdy, když jsou zanechány všechny možné koncepty, a může přijít pouze zevnitř.

Parabrahman nemá začátek ani konec, je věčné, zatímco toto vědomí je časem omezeno - má začátek i konec.

Tak, jako se ráno probudíte a uvědomíte si, že jste, podobně se odehrálo toto. Probudil jsem se proto, že jsem, kdybych nebyl, jak bych se mohl probudit? Parabrahman přijde na to, že Ono je, a vědomí je tím nástrojem,

díky němuž Parabrahman ví, že je. Parabrahman je váš věčný stav, nemůžete si ho zapamatovat, protože jste na něj nezapomněli. Je vaší každodenní zkušeností, víte to. Je tu vědomí, otázka „já" je vyloučena; Ono je. Životní síla je v semínku v latentním stavu. Pochopte tuto životní sílu a nepodmiňujte ji jakoukoliv formou. Toto bytí není něčím, co lze chytit do hrsti, je projevené - jako prostor, je všude kolem.

Celá tato hluboká promluva není ničím jiným, než mentální zábavou. Jakmile se dostanete dál do duchovní sféry, uvědomíte si, že „já jsem" je tím skutečným Bohem nebo duší nekonečného počtu vesmírů,ale toto „já jsem" je stejně tak zábavou. Všechny moje promluvy jsou konceptuální zábava.

Témata tohoto článku: Nisargadatta Maharadž, vědomí

Tisk


Přidejte komentář k článku: